AD

Sunday, April 10, 2011

Ujian~

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun." 

(Hadis riwayat Imam Tirmizi). 

Kesimpulan Hadis: 

Sabar, ya, mungkin ia senang sekali unutk diucapkan oleh orang yang tidak mengalami sesuatu masalah itu, tetapi bukankah kita ini hamba yang hina? tidak kah kamu merasakan bahawa kamu adalah orang yang terpilih untuk menghadapi dugaan oleh si Pencipta kamu? 

Kerana sesungguhnya, ujian ini akan diturunkan kepada orang yang disayang Allah yakni para nabi, orang yang soleh dan seterusnya secara berperingkat. Ia adalah tiket untuk mendapatkan keredhaan Allah, dengan syarat kamu akan terus tabah untuk menghadapinya. 

Insyaallah, jikalau kamu berpeluang melihat gandaan pahala dan hikmah disebalik segala ujian ini, bahkan, kamu yang akan berdoa supaya diturunkan ujian~ wallahualam

6 comments:

H o'SHoPPe said...

:)

Faiz Nasir said...

:()

++reenkisa++ said...

Hye there, I'm blogwalking and stumble upon ur blog..this entry really inspired me..tq coz remind me bout it => ujian

Faiz Nasir said...

no biggie miss, and i was just like, why dont i use a medium of blogging to share with others on what i know. thanks again for paying a visit, really appreciate it :)

++reenkisa++ said...

Keep up ur good work bro! hee~ if u don't mind,i wanna seek ur permission to put ur link at my blog. (already did act) ;p

Faiz Nasir said...

no problem miss! all the best, may we all live under His bless, always~ amin