AD

Tuesday, February 01, 2011

Kakakakaka

 Sumber ini dari FB dan artikel ditulis dalam bahasa Kelate, selok ko'o aku suko
.
.
Kalu demo tok beguling dode dode baco artikel ni, something wrong tuhh, 
haha

Kantoi 1 
Gu kawe kijo hotel,dio sepatutnyo anta guest pegi airpot tapi huje pulok,
dio tunggu la sapa uje berenti baru dio oyak ko guest, kawe denga dio 
oyak gini"mari kita pergi encik,hujan sudah SERIK ni" 

Kantoi 2
Dulu,mase kat belaja kat kolej,kelas komputer,kawe aja gu kawe pasal 
komputer,doh dio slow nok teke tikuh tu,kawe kato la gini"Ming,tunggu 
gapo lagi nyo, PENYEK la mouse tu". Gu kawe pun kato,oloh,kapong molek 
bahaso mung,mujur mu tok oyak JIREK…

Kantoi 3
Kawan abg ipar aku kantoi ketika dinner di hotel, biasalah kan waiter akan 
refill air sejuk dalam gelas tu kan..dia kata lebih kurang macam ni semasa 
waiter itu sedang menuang air kedalam gelasnya.. 

"adik, dah banyak air tu, PADAM, PADAM.." 

dengan muka yang selamba dan serius..

Kantoi 4
kwn aku... dia nak bayar harge pulut lepa kat cafe....dia sebut

“pulut LEMPA satu”...

sepatutnya pulut panggang

Kantoi 5
cikgu : ada berapa jenis KUTUB kat bumimurid : dua, 
cikgucikgu : nama dua jenis kutub tersebutmurid : KUTUB AYAM dan 
KUTUB DAGING

(khutub @ kerutuk)

Kantoi 6
cikgu: kenapa baju sekolah awak ade bintik2 hitam?murid: Baju saya 
kena PERTIK SAWA cikgu.
  
Kantoi 7
ni cito aku pulok....maso mulo2 masuk kolej...gi cafe beli air dale gelas 
plastik mcam kat psar malam tu..pahtu maso nok bayar tuh..."kak, ada 
TUDUNG tak?" sambil tgn tunjuk kat atah gelas tuh....kakak tuh mulo2 
tok pehe....doh aku duk tunjuk atah gelah tu dia pun kata...
"ooo....penutup"....
dgn muko selamba..."a ah penutup"....malu weh....hehehehe

Kantoi 8
kwn aku citer cara2 masak kerutup..

”mula2 panaskan minyak...masukkan bhn kisar...tumis hingga naik bau...
kemudian masukkan AWAS.....”

Kantoi 9
“saya tinggal bersama ayah, ibu, adik dan kakak. rumah saya berdekatan 
dengan rumah nenek. kadang-kadang rumah saya BERKUBANG.....”

Kantoi 10
Aku pernah dengar statement ni kat bank...

“hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit 
point SAMAS.....”

yg ak nk sukonyo ore wak oyak tu ore cino......

Kantoi 11
kemarin dulu anak aku muntah atas katil, abih aa kena dkt cadar ngan toto
..smlm kitaorg tengah masukkan toto ngn cadar dlm mesin basuh..pah, 
aku oyak gini dkt hubby aku .." bang, lupa la nak ambik SAMPUL BANTAL 
sama.."

laki aku bantai gelak..ingatkan surat je ada sampul..bantal pun ada gak ke?

Kantoi 12
peristiwa kat bandar jengka...member kelantan aku gak.....'BANG MINTAK 
SUPIK SATU'.....wakakaka.....bercakap luar tuh...

Kantoi 13
masa aku study kat UM sewa umah kat bangsar...ada housemate budak kedah 
nak pinjam motor...dia tanya mana kunci motor aku...
dengan macho nya aku jawab...

'kunci motor ada dalam SORAK meja aku tu..'

hahahahha

Kantoi 14
masa di U mulo, ado member aku ni buleh awek bdk Johor.. mmg sokmo 
berigak ayat kelate time dia berkecek luar ngan awek dia tuh.. contoh 
paling kelakar aku igt lg masa tu dia tgh bergayut tanya khabar awek dia 
yg demam..

"Ayang.. camne dah "sial" ke belum demam ayang tu?" pastuh lagi.. 
"sori la abang x sempat call ayang, abang tidor strik (straight) td"

Kantoi 15
member citer takdih......

si A nampak ular lalu menjerit...." ular.....ular.....KATAK! KATAK!"

Kantoi 16
ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel kawan aku kije
...aritu hotel xdak api,blackout, so guest kol la hotel ,dia yg cakap

guest : " nape takde api ni?"
awek : " maaf cik,black out.api berJENTAP" 

Kantoi 17
Dalam sebuah komuter...

“abang boleh ALIH sikit tak? Saya nk duduk ETEP.”

Kantoi 18
Ada org luar tu dia mari jalan kampung...org kmpung tu tau doh dia 
orng luar..
Ore luar tu g jale umoh woris dia..woris jauh2..jadi anak tuan umoh 
tu nak kecek luar jugak la..

Org Luar : ' mak ada tak? 'Anak Tuan Umah : " takdi mak ada duk tanah 
.. dia cakap nak gi tembak, nk g beli lauk..... "

[standard org2 kg kat kelantan..waktu2 tengahari, kalau nak beli ikan, 
mereka akan tunggu penjual ikan datang ngn motor kat tembak (tepi jalan ) ]

Kantoi 19
haha..aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih d bazar ramadhan ari tu
...die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2
..so dio ni oyak ar,

"mok cik cucur lagi xcukup seringgit.." mok cik ni pon oyak ar..
"cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade".

Kantoi 20
aku tringat pok sdaro aku maso gi kijo s'pore dulu. sebelum tu dia gi jale2 
di johor dulu...dia skali nga saing2 dia 3 oghe gi lah beli air....pah tu dia 
tanyo mokcik tu...

"kak..... PLETIM adaa ?

kakok tu ngango sapa.......saing2 dia pecoh perut dengar " PLETIM"

Kantoi 21
tringat ado soghe saing crito maso dio baru pindoh singapore...maso tu dio 
skoloh rendoh lagi...ado sari tu mok dio suruh gi keda beli bare...

saing : toke...kakah sup ada?

toke : hah?? kasut? kasut tak ada...itu terompah ada la...

saing : bukannn...kakah sup la...ada ke?

toke : aiya...saya sudah cakap kasut tak ada...terompah saja ada...

saing : (balik rumoh gi tanyo mok dio kelik) ma...cino tu duk royak kasut 
kasut tropoh...royak nok kakah sup...duk tawar tropoh dio...

mok saing : ma tok ingak nok royak sini oghe panggel repoh sup (rempah sup)...

saing : pade pong cino tu tok pehe...

Kantoi 22
aritu mak mentua saya ikot balik kedah. time maghrib, suami n abah saya 
nak pegi surau.mak mentua saya gi tanya kat abah saya

"ustaz nok gi balasoh doh ko?"terkejut abah saya .
 "taklah mek, nak pegi belasah sape pulak ni?"

Kantoi 23
membe saya cikgu,jenis pekat gler kelate tp ngajar di kL...budok2 biaso laa 
gege dale kelas..pastu dok tubik masuk tubik masuk..pastu dio jadi nk maroh 
gilo...nak marah ko budok2 tu. Dia oyak :

"awak ni kalau bising skali lagi..saya akan suruh awak TUBIK!!!"bdak2 KL hok 
dengar terpinga-pinga.."apa dia TUBIK cikgu?"

Kantoi 24
budak kelate:- mu gi beli timun cino kejap...
budak johor:- nk berapa?
budak kelate: (ngan muka confiden) mu beli daley 4-5 butir jadi ah...

pastuh budak johor tuh pegi kedai nak cari timun cina... 
selang beberapa minit kemudian...

budak johor: aku cari banyak kedai dah.. takde pun orang jual timun cina
... apek buah tuh siap marah aku lagi.. dia kata dia tak pernah pun dengar 
timun cina, timun india, timun melayu....

masa tuh kitorang dah keras2 ketawa...... lepas explain kat dia yang 
timun cina tuh tembikai.. ngan dia2 pun ketawa besar.....

Kantoi 25
Sepupu aku hok duk johor balik cuti kat kg aku..pah tu gak adik aku nk tido laa
 skali depan tv dgn spupu johor aku tu..pah tu byk nyamuk..dio pun oyat gini..

"BANYAKNYE NYAMUK...BERBEROM-BEROM (bunyi nyamuk)...hahahaha..

Kantoi 26
Ado promoter gas mari umah aku..nk jual kepala gas untuk keselamatan gas 
gapo xtahu...mok aku hok interested nk beli..

pah mok aku ty laa..nk guno lagu mano ni..dio pun jawab..."mcm ni mak cik
...kepala ni bawah ni mak cik CONCOS kat tong gas ni....

Kantoi 27
Ore kg aku duk KL, jenis tok beso kecek luar...dia ada duit besar nok g 
tukar keda...nok oyak guano ni nok tukar duit ni...dio kecek luar jugak...

“bang, nak tukar duit HALUS ada ?...” 

Kantoi 28
dj radio: assalamualaikum
pendengar: wa'salam...
dj radio: bagai mana keadaan cuaca di Jeli skg?
pendengar: hujan berek-berek..... 

Kantoi 29
ada anak buah kawe jate sore bdk KL.. umur 6 thn..comey kakloh jugok la
... bila balik kg, budok2 tino pakat2 kerumun anok buah kawe tu,,serupo ore
 ulu tok rajin jupo manusio..

"Eiii... comANnye... geraNnye.... nama awak sape.... tembaNnye pipi...
 rasa mcm nak KENGKAF jerrrr.." 

Kantoi 30
Didi gi kl umah abg dia...abg dia suruh gi kedai beli gayung...so dia pon gi kedai
..smpai kedai dia tanya tokey...

"BANG, ADA JUAL CETONG TAK?"... 

Kantoi 31
ina baru balik dari shopping...rosnah tegur ina "WAH INA BARU BALIK? BALIK 
DARI MANA? BANYAK NYA JABIR KAT TANGAN TU”.... 

Kantoi 32
ada sore staf puam opis kawe, sebab dia hok paling janguk bos kawe suh dia 
entertain pelawat dr KL time acara makan2, ada buoh duye.. 
bila pelawat tu oyak, best2 durian sini, lemak.. dio jawab..

"memanglah durian sini best2, tp sy tak boleh makan byk sangat coz cepat lugal".. 

Kantoi 33
mak aku cikgu, dulu dia sokmo wat kelik buku latihan bdk2 check dumoh.. 
ado sekali tuh, selok dia suko.. dio tunjuk tuh so family ngilai.. ado student 
tuh wat ayat..

"Itik sedang menyudu air cha.. " 

Kantoi 34
Aku sedang melayan anak kawan aku bermain ditaman permainan..
tetiba aku cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter..

dengan pantas aku menjerit...

"Naqib...jangan lari laju2...nanti REBAS!!"

Nasib baik aku sorg je masa tu..tp aku tetap gelak sorg diri...suker selok... 

Kantoi 35
pengalaman aku, ado ore luar mai umoh tuk aku..lepas make tghari, 
tuk aku wi bantal ko ore tu sambil oyak gini:

" guling-guling la dulu mek... lambat lagi nok gi keda"....

terpinga2 ore tuh... mujo x guling sungguh.. kalu dok gak, pah tanoh la wehh
.. rumoh tuk aku tu tinggi. 

Kantoi 36 
aku selalunya kantoi tang kunci kereta....dah terbiasa sebut..."suis keta" 
ada sekali tu, aku suruh lab assistant aku gi beli barang, aku ckp ngan dia 
"ambik la suis keta aku tu...bwk keta aku jer" 
dia ngan muka cuak tgk aku..."napa? keta takleh start ke?" 
aku jwb balik..."ye la, kalau tak ambik suis keta tu...camana ko nak 
start keta aku lak?" 
lagi dia heran...pastu...baru aku tersedar.....that's kunci kereta
.....bukan suis keta. 

Kantoi 37 
maso saing kawe mari KL...sek2 rumoh kawe nak masok tengahhari pahtu 
suruh la dia gi kedai beli ikan ...

saing aku : Bang ikan AYA ada?
Tokey : Ikan AYA?....ikan apa tu dik?...xde jual la
Saing Aku : Ala Bang tu ada la ikan AYA tu...(sambil tunjuk)
Tokey : oooo ni ikan tongkol la dik...

balik rumah dia bercerita gege 1 rumah dok suko ko dio.. 

Kantoi 38
teringat maso kawe ngaji k.l mulo,nk g beli sabun basuh.. "kak sabun SETOKOL" 

Kantoi 39 
masa kursus BTN, member dorm sebelah bising, selamba je ambo tepik,

"weiii, diamla, BOSANLA!

heheheh..member kelate pecoh perut suko..lorat kelantan, istilah Bosan ni 
ada dua maksud 

Kantoi 40
so lagi, ambo tengok budok2 dok gayut di taman permainan di Putrajaya,
 ambo tepikla larang takut jatuh :

" weiii, jangan bergayut kat situ, nanti jatuh, dapat FAEDAH (BULEH PEKDOH) 
member aku terguling reboh suko. 

Kantoi Tahap Dewa 
Jusuh dari kelantan, baru datang KL, duk umah sewa kawan2 dia, suatu hari dia 
ikut kawan dia g disko, semua kwan2 dia mabuk. Dia ckap kat kawan dia :

"berat-berat korang semua nih.....dah-dah la tuh....jom KELIK...

7 comments:

beckpanda said...

bengong laaa hoh. tok cekak nok baco blako. memey ssukko gguling dode dode. nok pecoh perok. xdey nok wak summary blako tapi ... aloh laaa nakal la. meme berigak molek ah nok kkecek luai hahahahaahahahahaahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaa

the.dreamer said...

kakakaka, banyok lagi tuhh, hok paih lalui sdiri pom kat cafe sekoloh..

"adik nak rokak apa? dunhill? nah nam rimggit sembilam'. wakakakaka

missbehave said...

wpon bukan kelantanese, tapi pehe lor skit2 jaa...

kelakar, dok gelak guling nihhh

Shin Jyuu said...

sumat parok! kengkaf muahahahah bole jadi kengkos haha (pedih perut weh!)

the.dreamer said...

missbehave : hahahaha, kalu mu ore kelate lagi naka, hahaha. thnx for dropping by btw :)

shin : tolo parok, hahahahaha. mace2 ado, pletim la, haha.. thnx also for dropping by :)

Shamien said...

kahkahkah....lawak gilerr!!Senok perut meta!fuuuuu...hadoi!!Thumbs up!!Post bnyk ag len kali!

the.dreamer said...

heee :) thnx for dropping by. will keep u guys updated with lawok2 berigak kelatam! kakakaka